Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Program Innowacyjna Gospodarka składał się z dziewięciu osi priorytetowych, które były podzielone na szczegółowe działania, w których można było ubiegać się o wsparcie.

Każda oś priorytetowa koncentrowała się na wsparciu pewnych typów projektów i realizowała tym samym wyznaczone cele szczegółowe Programu.

Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii

Instytucją Pośredniczącą w realizacji tego priorytetu było Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (poprzednio, do 31 sierpnia 2011 r. - Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego).

Celem osi priorytetowej 1 było zwiększenie znaczenia sektora nauki w gospodarce poprzez realizację prac B+R w kierunkach uznanych za priorytetowe dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju.

W ramach tej osi realizowane były następujące działania (w nawiasach podano Instytucje Pośredniczące i Wdrążające):

  • 1.1 Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy
    • 1.1.1 Projekty badawcze z wykorzystaniem metody foresight (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju/ Ośrodek Przetwarzania Informacji - Państwowy Instytut Badawczy)
    • 1.1.2 Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju)
    • 1.1.3 Projekty systemowe (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju)
  • 1.2 Wzmocnienie potencjału kadrowego nauki. (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju)
  • 1.3 Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe
    • 1.3.1 Projekty rozwojowe (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju/Ośrodek Przetwarzania Informacji - Państwowy Instytut Badawczy)
    • 1.3.2 Wsparcie ochrony własności przemysłowej tworzonej w jednostkach naukowych w wyniku prac B+R (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju/ Ośrodek Przetwarzania Informacji - Państwowy Instytut Badawczy) 1.4 Wsparcie projektów celowych (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju)
  • 1.5 Projekty systemowe Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju)

Typy projektów

  • identyfikacja kierunków badań naukowych i prac rozwojowych mających na celu zdynamizowanie zrównoważonego rozwoju gospodarczego dla poprawy jakości życia polskiego społeczeństwa oraz racjonalizacji wykorzystania środków finansowych na badania naukowe poprzez dofinansowanie projektów dotyczących:
    • Narodowego Programu Foresight Polska 2020 i kolejnych
    • przygotowywania strategii rozwoju poszczególnych dziedzin nauki, regionów i sektorów gospodarki
    • przygotowywania strategii dla działających w Polsce platform technologicznych poprzez zastosowanie wyników metody foresight
  • wsparcie realizacji polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa poprzez dofinansowanie strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych w obszarach tematycznych określonych w PO IG
  • realizacja programów ministra właściwego ds. nauki ukierunkowanych na zwiększenia zainteresowania podejmowaniem pracy naukowej przez studentów i doktorantów, obejmujących:
    • projekty aplikacyjne realizowane przez studentów, absolwentów i doktorantów mające zastosowanie w gospodarce, o projekty, w których uczestniczą studenci, doktoranci i uczestnicy stażów podoktorskich, zgodne z priorytetami wskazanymi w PO IG, realizowane w najlepszych zespołach badawczych w Polsce
    • projekty realizowane w trakcie studiów doktoranckich w Polsce w ramach współpracy międzynarodowej jednostek naukowych
  • realizacja programu ministra właściwego ds. nauki w zakresie doskonalenia kompetencji pracowników naukowo-badawczych, obejmujące zatrudnianie wybitnych uczonych z zagranicy jako kierowników tworzących zespoły badawcze w polskich jednostkach naukowych
  • dofinansowanie projektów badawczych o charakterze aplikacyjnym, ukierunkowanych na bezpośrednie zastosowanie w praktyce na potrzeby branży/gałęzi gospodarki lub o szczególnym wymiarze społecznym (projekty rozwojowe)
  • wsparcie ochrony własności przemysłowej tworzonej w ośrodkach badawczych mających siedzibę w Polsce w wyniku prac B+R
  • dofinansowanie projektów obejmujących przedsięwzięcia techniczne, technologiczne lub organizacyjne (badania przemysłowe i prace rozwojowe) realizowanych przez przedsiębiorców, ich grupy lub inne podmioty posiadające zdolność do bezpośredniego zastosowania wyników projektu w praktyce (projekty celowe)
  • wsparcie na rzecz Europejskiego Instytutu Technologicznego (EIT+)

Priorytet 2. Infrastruktura sfery B+R

Instytucją Pośredniczącą w realizacji tego priorytetu było Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (poprzednio, do 31 sierpnia 2011 r. -  Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego).

Celem osi priorytetowej 2 był wzrost konkurencyjności polskiej nauki dzięki konsolidacji oraz modernizacji infrastruktury naukowo-badawczej i informatycznej najlepszych jednostek naukowych działających w Polsce.

W ramach powyższej osi realizowane były następujące działania (w nawiasach podano Instytucje Pośredniczące i Wdrążające):

  • 2.1  Rozwój ośrodków o wysokim potencjale badawczym (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju)
  • 2.2  Wsparcie tworzenia wspólnej infrastruktury badawczej jednostek naukowych (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju)
  • 2.3  Inwestycje związane z tworzeniem infrastruktury informatycznej nauki (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju)

Typy projektów

  • rozwój ośrodków o wysokim potencjale badawczym, w tym działających na bazie konsorcjów naukowo-przemysłowych oraz regionalnych konsorcjów naukowo-przemysłowych, poprzez dofinansowanie rozwoju ich infrastruktury badawczej, m.in. w Centrach Zaawansowanych Technologii oraz laboratoriach świadczących specjalistyczne usługi dla przedsiębiorców a także w ramach EIT+
  • rozwój infrastruktury w specjalistycznych laboratoriach, w tym działających na bazie sieci naukowych, m.in. Centów Doskonałości
  • wsparcie projektów realizowanych w zakresie Polskiej Mapy Drogowej w dziedzinie Dużych Obiektów Infrastruktury Badawczej (budowa dużych urządzeń badawczych – budowle i aparatura)
  • projekty w zakresie inwestycji polegających na tworzeniu nowej wspólnej infrastruktury naukowo-badawczej oraz przeniesieniu infrastruktury naukowo-badawczej mającej na celu utworzenie nowego centrum naukowo-badawczego
  • projekty polegające na utrzymaniu i rozwoju nowoczesnej infrastruktury informatycznej nauki poprzez dofinansowanie inwestycji sieciowych, sprzętowych o znaczeniu ogólnokrajowym, uwzględniając ich kluczowe znaczenie dla środowiska
  • utrzymanie ciągłości powszechnego dostępu środowiska naukowego do zasobów cyfrowych
  • projekty w zakresie rozwoju zasobów informacyjnych nauki w postaci cyfrowej dotyczące tworzenia i prowadzenia baz danych zawierających informacje o wynikach i warunkach dostępu do wyników projektów badawczych oraz tworzenia i udostępniania baz danych publikacji naukowych
  • projekty w zakresie rozwoju zaawansowanych aplikacji i usług teleinformatycznych, dla środowiska naukowego.

Priorytet 3. Kapitał dla innowacji

Instytucją Pośredniczącą w realizacji tego priorytetu było Ministerstwo Gospodarki.

Celem osi priorytetowej 3 było zwiększenie liczby przedsiębiorstw działających na bazie innowacyjnych rozwiązań oraz zwiększenie dostępu do zewnętrznych źródeł finansowania przedsięwzięć innowacyjnych.

W ramach tej osi realizowane były następujące działania (w nawiasach podano Instytucje Pośredniczące i Wdrążające):

  • 3.1  Inicjowanie działalności innowacyjnej (Ministerstwo Gospodarki/ Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości)
  • 3.2  Wspieranie funduszy kapitału podwyższonego ryzyka (Ministerstwo Gospodarki)
  • 3.3  Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP (Ministerstwo Gospodarki/ Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości)

Typy projektów

  • inicjowanie działalności innowacyjnej poprzez identyfikowanie, weryfikację innowacyjnych pomysłów o dużym potencjale rynkowym,
  • wsparcie tworzenia na ich bazie przedsiębiorstw z sektora MSP wsparcie MSP na początkowych etapach wzrostu, których przedsięwzięcia oparte są na innowacyjnych rozwiązaniach, poprzez zasilenie funduszy kapitałowych
  • aktywizacja rynku inwestorów prywatnych poprzez tworzenie dogodnych warunków inicjowania współpracy inwestorów prywatnych z przedsiębiorcami MSP poszukującymi środków finansowych na realizację innowacyjnych przedsięwzięć.

PILOTAŻ w ramach 3 osi priorytetowej - Utworzenie i dokapitalizowanie Funduszu Pożyczkowego Wspierania Innowacji

Priorytet 4. Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia

Instytucją Pośredniczącą w realizacji tego priorytetu było Ministerstwo Gospodarki.

Celem osi priorytetowej 4 było podniesienie poziomu innowacyjności przedsiębiorstw poprzez stymulowanie wykorzystania nowoczesnych rozwiązań w przedsiębiorstwach. W ramach powyższej osi realizowane były następujące działania (w nawiasach podano Instytucje Pośredniczące i Wdrążające):

  • 4.1  Wsparcie wdrożeń wyników prac B+R. (Ministerstwo Gospodarki/ Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości)
  • 4.2 Stymulowanie działalności B+R przedsiębiorstw oraz wsparcie w zakresie wzornictwa przemysłowego (Ministerstwo Gospodarki/ Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości)
  • 4.3  Kredyt technologiczny. (Ministerstwo Gospodarki)
  • 4.4  Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym (Ministerstwo Gospodarki/ Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości)
  • 4.5  Wsparcie inwestycji o dużym znaczeniu dla gospodarki (Ministerstwo Gospodarki) 
    • 4.5.1 Wsparcie inwestycji w sektorze produkcyjnym 
    • 4.5.2 Wsparcie inwestycji w sektorze usług nowoczesnych PILOTAŻ w ramach 4 osi priorytetowej - Wsparcie na pierwsze wdrożenie wynalazku (Ministerstwo Gospodarki/ Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości)

Typy projektów

  • wdrożenia wyników prac B+R będących efektem realizacji prac B+R dofinansowanych w ramach 1. osi priorytetowej (w ramach jednego, kompleksowego projektu obejmującego prowadzenie prac B+R i wdrożenie ich wyników, pod warunkiem spełnienia kryterium zasadności ekonomicznej dla wdrożenia uzyskanych wyników)
  • wdrożenia wyników prac B+R będących wynikiem programu Inicjatywa Technologiczna
  • wdrożenia przez MSP własnych lub nabytych nowych technologii oraz uruchomienie produkcji nowych wyrobów lub ulepszenie wyrobów produkowanych w oparciu o tę technologię poprzez dofinansowanie MSP z Funduszu Kredytu Technologicznego z możliwością umorzenia części przyznanego kredytu
  • doradztwo i inwestycje niezbędne do rozwoju działalności B+R prowadzonej przez przedsiębiorców, w tym prowadzące do uzyskania przez przedsiębiorcę statusu centrum badawczo-rozwojowego
  • szkolenia, doradztwo i inwestycje przedsiębiorstw niezbędne do opracowania i wdrożenia wzorów użytkowych i przemysłowych
  • nowe inwestycje obejmujące zastosowanie nowych, wysoko innowacyjnych rozwiązań w szczególności technologicznych w produkcji i usługach, w tym prowadzących do zmniejszenia szkodliwego oddziaływania na środowisko
  • nowe inwestycje przedsiębiorstw z sektora produkcyjnego, obejmujące zastosowanie innowacyjnych rozwiązań o dużym znaczeniu dla gospodarki z uwagi na wielkość inwestycji i liczbę nowotworzonych miejsc pracy związanych z tymi inwestycjami – preferowane będą rozwiązania innowacyjne w skali światowej oraz obejmujące komponent B+R
  • nowe inwestycje prowadzące do utworzenia dużej liczby miejsc pracy w przedsiębiorstwach z sektora nowoczesnych usług
  • nowe inwestycje związane z rozpoczęciem przez przedsiębiorców działalności B+R.

Z 4. osi priorytetowej możliwe też było dofinansowanie projektów pilotażowych, mających na celu testowanie nowych rodzajów projektów lub sposobów podejścia i identyfikacji takich, które z powodzeniem mogły być wprowadzone na szerszą skalę w kolejnych latach realizacji PO IG lub w programach operacyjnych w kolejnych perspektywach finansowych.

Priorytet 5. Dyfuzja Innowacji

Instytucją Pośredniczącą w realizacji tego priorytetu było Ministerstwo Gospodarki.

Celem osi priorytetowej 5 jest zapewnienie przedsiębiorcom wysokiej jakości usług i infrastruktury służących wzmocnieniu oraz wykorzystaniu ich potencjału innowacyjnego, a także wzmocnienie pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw poprzez rozwój powiązań kooperacyjnych.

W ramach powyższej osi realizowane były następujące działania (w nawiasach podano Instytucje Pośredniczące i Wdrążające):

  • 5.1  Wspieranie rozwoju powiązań kooperacyjnych o znaczeniu ponadregionalnym (Ministerstwo Gospodarki/ Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości)
  • 5.2 Wspieranie instytucji otoczenia biznesu świadczących proinnowacyjne usługi oraz ich sieci o znaczeniu ponadregionalnym (Ministerstwo Gospodarki/ Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości)
  • 5.3  Wspieranie ośrodków innowacyjności (Ministerstwo Gospodarki/ Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości)
  • 5.4  Zarządzanie własnością intelektualną (Ministerstwo Gospodarki/ Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości)

Typy projektów

  • inwestycje i doradztwo i szkolenia związane z rozwojem powiązań kooperacyjnych o znaczeniu ponadregionalnym, w tym klastrów
  • kompleksowe wsparcie ośrodków innowacyjności, m. in. parków naukowo-technologicznych, inkubatorów technologicznych, centrów transferu technologii, zlokalizowanych na obszarach o największym potencjale rozwojowym
  • wsparcie budowy i rozwoju sieci otoczenia biznesu o znaczeniu ponadregionalnym oraz instytucji otoczenia biznesu o zasięgu ogólnokrajowym świadczących usługi w zakresie działalności innowacyjnej przedsiębiorców
  • wsparcie wykorzystania praw własności przemysłowej oraz praw autorskich i pokrewnych przez przedsiębiorców
  • promocja i informacja w zakresie własności przemysłowej i wzornictwa przemysłowego

Z 5. osi priorytetowej możliwe też było dofinansowanie projektów pilotażowych, mających na celu testowanie nowych rodzajów projektów lub sposobów podejścia i identyfikacji takich, które z powodzeniem mogły być wprowadzone na szerszą skalę w kolejnych latach realizacji PO IG lub w programach operacyjnych w kolejnych perspektywach finansowych.

Priorytet 6. Polska gospodarka na rynku międzynarodowym

Instytucją Pośredniczącą w realizacji tego priorytetu było Ministerstwo Gospodarki.

Celem osi priorytetowej 6 była poprawa wizerunku Polski jako atrakcyjnego partnera gospodarczego, miejsca nawiązywania wartościowych kontaktów handlowych, lokowania inwestycji, prowadzenia działalności gospodarczej oraz rozwoju usług turystycznych.

W ramach powyższej osi realizowane były następujące działania (w nawiasach podano Instytucje Pośredniczące i Wdrążające):

  • 6.1  Paszport do eksportu (Ministerstwo Gospodarki/ Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości)
  • 6.2  Rozwój sieci centrów obsługi inwestorów i sprzedających poza Polskę oraz powstawanie nowych terenów inwestycyjnych
    • 6.2.1 Wsparcie dla sieci centrów obsługi inwestorów i sprzedających poza Polskę (Ministerstwo Gospodarki – Departament Wdrażania Programów Operacyjnych)
    • 6.2.2 Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych „od podstaw” (Ministerstwo Gospodarki – Departament Wdrażania Programów Operacyjnych)
  • 6.3  Promocja turystycznych walorów Polski (Ministerstwo Gospodarki)
  • 6.4  Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym (Ministerstwo Gospodarki/ Polska Organizacja Turystyczna)
  • 6.5  Promocja polskiej gospodarki (Ministerstwo Gospodarki – Departament Wdrażania Programów Operacyjnych) 
    • 6.5.1 Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych
    • 6.5.2 Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji

Typy projektów

  • kompleksowe wsparcie dla przedsiębiorców MSP zainteresowanych nawiązaniem kontaktów handlowych z partnerami zagranicznymi obejmujące w szczególności doradztwo i szkolenia w zakresie promocji sprzedaży za granicą JRE i promocji eksportu, badania rynków zagranicznych, udziału w imprezach targowo-wystawienniczych (wsparcie to nie obejmuje pomocy publicznej na działalność związaną z wywozem produktów),
  • rozwój sieci centrów obsługi inwestorów,
  • przygotowanie dużych terenów inwestycyjnych, w zakresie prac studyjno-koncepcyjnych, umożliwiających realizację inwestycji m.in. typu brownfield, greyfield oraz greenfield,
  • przedsięwzięcia niezbędne z punktu widzenia promocji turystycznych walorów Polski, w tym tworzenie nowych, innowacyjnych typów produktów i usług turystycznych, tworzenie systemu informacji turystycznej,
  • inwestycje w zakresie produktów turystycznych o znaczeniu ponadregionalnym, w tym inwestycje przyczyniające się do poprawy jakości usług turystycznych,
  • budowa i rozwój internetowego systemu obsługi przedsiębiorców poszukujących partnerów handlowych oraz możliwości podjęcia inwestycji na terenie Polski.

Priorytet 7. Społeczeństwo informacyjne – budowa elektronicznej administracji

Instytucją Pośredniczącą w realizacji tego priorytetu było Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji (poprzednio, do 17 listopada 2011 r. - Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji).

Celem osi priorytetowej 7 była poprawa warunków prowadzenia działalności gospodarczej poprzez zwiększenie dostępności zasobów informacyjnych administracji publicznej oraz usług publicznych w formie cyfrowej dla obywateli i przedsiębiorców.

Typy projektów

  • budowa współpracujących elektronicznych platform usług publicznych, na których dostępne będą eUsługi dla obywateli i przedsiębiorstw m.in.: zabezpieczenie społeczne, podatki, zamówienia publiczne, rejestracja działalności gospodarczej, rejestry sądowe, ochrona zdrowia, ochrona środowiska,
  • przebudowa i dostosowanie rejestrów państwowych, zasobów i systemów informatycznych administracji publicznej do współdziałania, w celu ich usprawnienia, integracji i umożliwienia świadczenia usług drogą elektroniczną, zapewnienie zintegrowanej infrastruktury teleinformatycznej administracji publicznej dla jednostek administracji centralnej i jednostek samorządu terytorialnego,
  • rozwój systemów informacji publicznej (w tym informacji prawnej),
  • projekt systemowy mający na celu zapewnienie synergii działań w zakresie eAdministracji prowadzonych na szczeblu centralnym i regionalnym.

Priorytet 8. Społeczeństwo informacyjne – zwiększanie innowacyjności gospodarki

Instytucją Pośredniczącą w realizacji tego priorytetu było Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji (poprzednio, do 17 listopada 2011 r. - Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji).

Celem osi priorytetowej 8 było stymulowanie rozwoju gospodarki elektronicznej poprzez wspieranie tworzenia nowych, innowacyjnych eUsług, innowacyjnych rozwiązań elektronicznego biznesu oraz zmniejszanie technologicznych, ekonomicznych i mentalnych barier wykorzystywania eUsług w społeczeństwie.

W ramach powyższej osi realizowane były następujące działania (w nawiasach podano Instytucje Pośredniczące i Wdrążające):

  • 8.1  Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej (Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji/ Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości)
  • 8.2  Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B (Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji/ Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości)
  • 8.3  Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu – eInclusion (Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji/ Władza Wdrażajaca Programy Europejskie)
  • 8.4  Zapewnienie dostępu do Internetu na etapie „ostatniej mili” (Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji/ Władza Wdrażajaca Programy Europejskie)

Typy projektów

  • wsparcie dla nowo tworzonych mikro- i małych i średnich przedsiębiorstw świadczących eUsługi,
  • wspieranie eUsług między przedsiębiorstwami (B2B),
  • wspieranie działań z zakresu e-Integracji poprzez wspieranie dostępu obywateli do szerokopasmowego Internetu,
  • wsparcie dostarczania dostępu do Internetu szerokopasmowego na etapie tzw. „ostatniej mili” przez MSP.

Priorytet 9. Pomoc techniczna

Celem osi priorytetowej 9 było wsparcie dla procesu zarządzania, wdrażania i monitorowania PO IG oraz efektywnego, zgodnego z prawem i politykami wspólnotowymi, wykorzystania finansowego wkładu UE oraz środków krajowych.

W ramach powyższej osi mogły korzystać jedynie instytucje systemu wdrażania.

Typy projektów

  • wsparcie zatrudnienia w instytucjach odpowiedzialnych za zarządzanie, wdrażanie, monitorowanie, ocenę, audyt i kontrolę. Finansowanie kosztów zatrudnienia w instytucjach odpowiedzialnych za realizację działań PO IG będzie udzielane w ramach komponentu pomocy technicznej PO IG, natomiast finansowanie kosztów zatrudnienia w IZ oraz w instytucjach pełniących funkcję IP będących jednocześnie organami administracji rządowej, będzie udzielane w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013
  • podnoszenie kwalifikacji pracowników odpowiedzialnych za zarządzanie, wdrażanie, monitorowanie, ocenę, audyt i kontrolę oraz promocję
  • koszty zarządzania i wdrażania PO IG, w szczególności: 
    • naboru i selekcji projektów
    • kontroli
    • oceny
    • organizacji spotkań, komitetów, grup zespołów
    • przygotowania analiz, badań, ocen, sprawozdań
    • finansowania pomocy ekspertów zewnętrznych
    • gromadzenia, przetworzenia i analizowania danych
    • przygotowania dokumentacji dla kluczowych i dużych projektów, tzw. project pipeline
  • finansowanie kosztów procesu ewaluacji PO IG
  • finansowanie kosztów organizacyjnych i administracyjnych związanych z realizacją celów PO IG
  • zakup sprzętu, oprogramowania i wyposażenia służącego realizacji celów PO IG
  • finansowanie kosztów programowania przyszłych interwencji strukturalnych
  • finansowanie działań z zakresu komunikacji i promocji oraz działań szkoleniowych wspomagających system wdrażania i zarządzania PO IG
  • finansowanie działań służących zakończeniu wdrażania Sektorowego Programu Operacyjnego – Wzrost konkurencyjności Przedsiębiorstw, lata 2004-2006
  • finansowanie kosztów archiwizacji dokumentów
  • finansowanie kosztów wynajmu, przygotowania, modernizacji i adaptacji pomieszczeń na potrzeby zarządzania i wdrażania PO IG.